Επίσκεψη στο Δίκτυο Δικαιωμάτων του Παιδιού
Το Πρόγραμμα είχε ως στόχο να οδηγήσει τους μαθητές να βιώσουν άμεσα τη Διαφορετικότητα και στη συνέχεια, να αναγνωρίσουν τις ταυτοτικές, αξιακές και συναισθηματικές παραμέτρους της και να προβληματιστούν γύρω από αυτές.
Η επίσκεψη ξεκίνησε με ένα μικρό τέχνασμα που οδήγησε τρεις από τους μαθητές της ομάδας σε διαφορετική θέση από τους υπόλοιπους και κλήθηκαν όλοι να σκεφτούν και να συζητήσουν με επιχειρήματα κατά πόσο αυτό που συνέβη ήταν ένα απλό λάθος, κάτι τυχαίο, προέκυψε από ανάγκη ή οφείλεται σε δόλο.
Στη συνέχεια διερευνήθηκε από όλη την ομάδα πώς αισθάνεται κάποιος/α απέναντι στο λάθος, στο τυχαίο, την ανάγκη και το δόλο. Με βάση τους τέσσερις αυτούς άξονες ξεδιπλώθηκε και αναλύθηκε μια βεντάλια συναισθημάτων: θυμός, φόβος, απογοήτευση, ενοχή, αισιοδοξία, αλληλεγγύη, αδικία, διεκδίκηση.
Αναλύθηκε η προέλευση των συναισθημάτων και φτιάχτηκε ένας χάρτης συναισθημάτων. Περάσαμε στη διαχείρισή τους και στις διαφορετικές αντιδράσεις: αδυναμία, απογοήτευση, βία, θυμός, μοιρολατρία, αισιοδοξία, κλπ. Συζητήθηκαν πιθανές λύσεις και επικεντρωθήκαμε στις λύσεις που είναι πιο επωφελείς και παραγωγικές.
Για να αντιληφθούν οι μαθητές τι συμβαίνει και πώς αντιμετωπίζονται προβλήματα σαν αυτά του μικρόκοσμού μας στο μεγαλύτερο κάδρο, μοιράστηκαν αποκόμματα από εφημερίδες και σχολιάστηκαν προβλήματα και λύσεις όπως παρουσιάζονται στον Τύπο. Φαντάστηκαν τον εαυτό τους στη θέση άλλων παιδιών που έγιναν είδηση. Μπαίνοντας στη θέση τους, έγραψαν μικρές αγγελίες ζητώντας βοήθεια και περιέγραψαν πώς φαντάζονται τον άνθρωπο που θα μπορούσε να βοηθήσει.
Στο τέλος, κάθε μαθητής συμπλήρωσε την πολιτισμική του ταυτότητα που περιλαμβάνει στοιχεία για το ποιος/α είναι, πώς θεωρεί ότι τον/την βλέπουν οι άλλοι, τις επιθυμίες και τις προσδοκίες του, σε τι μοιάζει και σε τι διαφέρει από τους άλλους, όσα θεωρεί θετικά και όσα πιστεύει αρνητικά στοιχεία της ταυτότητας του.
Καταλήξαμε υπογραμμίζοντας ότι:
Η ΤΑΥTOΤΗΤΑ ΜΑΣ ΔΕΝ ΠΑΙΡΝΕΙ ΒΑΘΜΟ
ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ, ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ
ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑΝ ΠΟΛΥΧΡΩΜΟ ΚΟΣΜΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου