2 Οκτ 2014

Ανθρώπινα Δικαιώματα

Ο ΟΡΙΣΜΟΣ …

Ποια είναι τα ανθρώπινα δικαιώματά σου;
Τα δικαιώματα που έχεις επειδή είσαι άνθρωπος. Είναι κάτι που το δικαιούται κάποιος

επειδή είναι άνθρωπος.
Τα ανθρώπινα δικαιώματα βασίζονται στην αρχή του σεβασμού του ατόμου. Η βασική θεώρησή τους είναι ότι κάθε άτομο είναι ένα ηθικό και λογικό ον που αξίζει να του φέρονται με αξιοπρέπεια. 
Αποκαλούνται ανθρώπινα δικαιώματα γιατί είναι οικουμενικά. Ενώ κάποιες χώρες ή ειδικές ομάδες απολαμβάνουν συγκεκριμένα δικαιώματα που ισχύουν μόνο γι’ αυτούς, τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι τα δικαιώματα που δικαιούνται όλοι –χωρίς να έχει σημασία ποιοι είναι και πού ζούνε– απλώς γιατί είναι ζωντανοί. 
Εντούτοις, αν ζητήσετε από πολλούς ανθρώπους να σας απαριθμήσουν τα δικαιώματά τους, θα σας πουν μόνον για την ελευθερία του λόγου και της θρησκευτικής πεποίθησης και, ίσως, ένα δυο άλλα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για σημαντικά δικαιώματα αλλά το πλήρες εύρος των ανθρώπινων δικαιωμάτων είναι πολύ μεγάλο. Εμπεριέχουν επιλογές και ευκαιρίες. Εμπεριέχουν την ελευθερία να αποκτήσει κανείς μια δουλειά, να ακολουθήσει μια σταδιοδρομία, να επιλέξει το σύντροφο που επιθυμεί και να αναθρέψει τα παιδιά του. Περιλαμβάνουν το δικαίωμα της ανεμπόδιστης μετακίνησης και το δικαίωμα να εργάζεται κανείς και να έχει δίκαιες απολαβές χωρίς να υφίσταται παρενοχλήσεις, κακομεταχείριση, απειλές και αυθαίρετες απολύσεις. Περιλαμβάνουν ακόμα και το δικαίωμα του ελεύθερου χρόνου. Σε παλιότερες εποχές, δεν υπήρχαν ανθρώπινα δικαιώματα. Μετά ήρθε η ιδέα ότι οι άνθρωποι θα έπρεπε να έχουν συγκεκριµένες ελευθερίες. Και αυτή η ιδέα, στον απόηχο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, αποτυπώθηκε τελικά στο έγγραφο που ονομάζεται η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με τα τριάντα δικαιώματα τα οποία παρέχονται σε όλους τους ανθρώπους.

Η εκπαίδευση αποτελεί το θεμέλιο και τον καταλύτη για την αλλαγή της κατάστασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον κόσμο, αλλά οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται αποτελεσματικά υλικά και εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να ενσωματώσουν εύκολα τα ανθρώπινα δικαιώματα στο πρόγραμμα σπουδών τους.

Η ανάρτηση αυτή λοιπόν, αυτό ακριβώς έχει ως στόχο. Να βρει ο ενδιαφερόμενος υλικό που θα χρησιμοποιήσει στην προσπάθειά του, για μια αποτελεσματικότερη εκπαίδευση.

Ταξίδι Φυγής 


Ταξίδι φυγής
H Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, δημιούργησε ένα ψηφιακό παιχνίδι που ονομάζεται «Ταξίδι φυγής». Είναι ένα παιχνίδι επιβίωσης βασισμένο στην πραγματικότητα. Ένα παιχνίδι για το τι σημαίνει να είσαι πρόσφυγας. Ο πρωταγωνιστής του παιχνιδιού είναι ένας νεαρός πρόσφυγας ο οποίος αναγκάζεται να εγκαταλείψει τη χώρα του και αντιμετωπίζει μία σειρά από δυσκολίες και διλήμματα τόσο κατά τη διάρκεια της φυγής όσο και κατά την άφιξή του στη χώρα ασύλου. Υπεύθυνη για τη μεταφορά του παιγνιδιού στην Ελληνική γλώσσα είναι η Αντιπροσωπεία στην Κύπρο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Το παιχνίδι απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 13 μέχρι 16 ετών. Με αυτόν το βιωματικό τρόπο, οι μαθητές ενημερώνονται και ευαισθητοποιούνται για το τι σημαίνει να είσαι πρόσφυγας.

Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές 

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές» είναι ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι με θέμα τους πρόσφυγες που έχει σχεδιαστεί για να παιχτεί μέσα στη σχολική τάξη ή με τους γονείς στο σπίτι.
Το παιχνίδι έχει δυο παιδαγωγικούς στόχους:

  • Να ενημερώσει τα παιδιά για όσα συμβαίνουν στις χώρες καταγωγής των προσφύγων, τις δυσκολίες και τα διλήμματα που αντιμετωπίζουν στην απόφασή τους να φύγουν για να σωθούν.
  • Να παρουσιάσει τα ανθρώπινα δικαιώματα και τους οργανισμούς αρωγής των
    "Κλικ" για να μεταφερθείτε
    προσφύγων και να τα ευαισθητοποιήσει ώστε να κατανοήσουν τη θέση και τα προβλήματα κάποιων ξένων που ζουν στην Ελλάδα.

Στο παιχνίδι περιγράφεται ρεαλιστικά η κατάσταση μιας χώρας που έχει δικτατορία και στην οποία καταπατούνται βασικά ανθρώπινα δικαιώματα.

Όλα ξεκίνησαν από το ομώνυμο βιβλίο (των εκδόσεων Κέδρος), στο οποίο παρουσιάζεται η καθημερινή ζωή ενός δεκάχρονου αγοριού μέσα από τις εκθέσεις που γράφει στην Ε΄ δημοτικού.
«Εκείνη τη χρονιά ήρθε από κάπου μακριά ένα καινούριο παιδί στην τάξη, ο Ναβίντ, που δεν ξέρει καλά ελληνικά και που είναι όχι μαύρος- μαύρος, αλλά σκούρος, μαυριδερός…
Αλλά ποιος είναι αυτός ο Ναβίντ; Σίγουρα δεν ήρθε για διακοπές, γιατί φυσικά όταν έχουμε διακοπές δεν πάμε στο σχολείο…»

Και έτσι ξεκινάει μια ιστορία με πολλά γιατί…

Το παιχνίδι μας μεταφέρει στη χώρα του Ναβίντ, προτού φτάσει στη χώρα μας. Στην πατρίδα του έχουν δικτατορία, όπου κυνηγούν τους ανθρώπους για τις ιδέες τους, με αποτέλεσμα ο Ναβίντ και η μητέρα του να προσπαθούν να φύγουν, όπως πολλοί άλλοι, για να σωθούν και να φτάσουν στην πρώτη ασφαλή χώρα, την Ελλάδα.
Τι θα κάνει ο Ναβίντ; Θα τον κυνηγήσουν; Πού πρέπει να απευθυνθεί για βοήθεια; Θα βρει βοήθεια ή θα πέσει θύμα εκμετάλλευσης; Πώς θα βγει από τη χώρα και πώς θα ταξιδέψει; Τι χρειάζεται να έχει μαζί του; Τι θα αντιμετωπίσει στο ταξίδι; Πολλά ερωτηματικά που ξεδιαλύνονται στην πορεία του παιχνιδιού καθώς ο παίκτης κινείται στην οθόνη του υπολογιστή.

Compasito

"Κλικ"
Το εγχειρίδιο “Compasito” χρησιμοποιεί ως εργαλείο του τη βιωματική άσκηση για να μεταφέρει την απαραίτητη κουλτούρα και τις γνώσεις στους μαθητές των δημοτικών σχολείων σε σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα, όπως την αποδοχή της διαφορετικότητας και την κοινωνική ενσωμάτωση των ατόμων από μειονεκτούσες ομάδες του πληθυσμού. Αυτό το εξαιρετικά χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο –το οποίο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 15 γλώσσες– είναι πλέον διαθέσιμο και στα ελληνικά. 




In English

Αντιρατσιστικά video – ταινίες μικρού μήκους


α. «Κιαλό Αμαντού, ανήλικος μετανάστης στην Αθήνα». Ένα μικρού μήκους φιλμ που προσπαθεί να περιγράψει την ζωή ενός ξένου στην Eλλάδα, τον κοινωνικό κανιβαλισμό και την φασιστική απειλή. Η ιστορία του Κιαλό είναι κομμάτι του project «Portraits of Greece in Crisis».
β. «Το μπαλόνι»Ένας μαύρος κατεβάζει από έναν στύλο το μπαλόνι ενός παιδιού. Το παιδί χαίρεται, όμως η μαμά του έχει άλλη γνώμη…
γ. «Ο λαθρεπιβάτης « Αντιρατσιστική ταινία μικρού μήκους του 1994, που καταγγέλλει όχι μόνο τον καθημερινό ρατσισμό πολλών ανθρώπων, αλλά και την αδιαφορία των περισσοτέρων.
δ. Video για την ιθαγένεια των παιδιών, από την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.
ε. «Κι ένα θύμα ρατσιστικής βίας είναι πολύ!» Βίντεο από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες.
στ. «Χρωμοφοβία» Αλληγορική ταινία μικρού μήκους (Raoul Servais, 1966) για τον φασισμό και τον ρατσισμό.
ζ. “Και οι δύο ίδιοι”, από το κανάλι της Βουλής. 

 Κατάλογος παιδικών βιβλίων για τη διαφορετικότητα


Στην ιστοσελίδα http://diaforetikotita.gr/ διατίθεται ελεύθερα κατάλογος παιδικών βιβλίων με περιλήψεις, τα οποία επιλέχτηκαν με κριτήριο τα δικαιώματα του παιδιού και επίκεντρο τη διαφορετικότητα και την κοινωνική συνοχή. Ο κατάλογος αυτός, είναι το αποτέλεσμα της συλλογικής προσπάθειας μιας ομάδας εκπαιδευτικών και εθελοντών, μελών των μη κυβερνητικών οργανώσεων «Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού» και«Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης Σχεδία».http://www.schedia-art.gr/el/goals.php

 

Δίκτυο για τα δικαιώματα του παιδιού 

http://ddp.org.gr/


Παρουσίαση των Βιβλίων σε Θεματικές Ενότητες σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού:
i.Ταυτότητα, Παιδική Ηλικία, Ελευθερία Έκφρασης
ii.Τροφή, Υγεία, Ασφάλεια
iii.Εκπαίδευση, Πληροφόρηση, Καλλιτεχνική Έκφραση, Παιχνίδι
iv.Οικογένεια, Υιοθεσία, Κοινωνικές Υπηρεσίες
v.Ισότητα
vi.Βία, Εκμετάλλευση
vii. Πόλεμος, Πρόσφυγες, Ειρήνη
viii.Nόμος, Γνωστοποίηση της Σύμβασης
Ο Κατάλογος στην πράξη
Ο Κατάλογος στην Τάξη σας
 

Από το πρόγραμμα “Καλλιπάτειρα”..

Από τα σπορ στην καθημερινή ζωή, Όλοι Διαφορετικοί, Όλοι Ίσοι, Βιβλίο Εκπαιδευτικού
«Ειρήνη» – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα

(για παιδιά 5-8 ετών)

Η Ειρήνη είναι ένα μικρό κορίτσι που αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι της. Στην αρχή βιώνει την ανασφάλεια και την απόρριψη μέχρι να βρει προστασία, αγάπη και ζεστασιά στο
πιο απίθανο μέρος. Η «Ειρήνη» είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για παιδιά 5-8 ετών και έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν μέσα στην τάξη θέματα όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα και οι πολιτισμικές διαφορές. Η ταινία κινουμένων σχεδίων «Ειρήνη» διαρκεί 7 λεπτά και συνοδεύεται από εγχειρίδιο με σημειώσεις για τους εκπαιδευτικούς.


 

«Δεν είναι μόνο αριθμοί»

Εκπαιδευτικό υλικό του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και της Ύπατης Αρμοστείας ΟΗΕ

(12 -18 ετών)


Το εκπαιδευτικό υλικό «Δεν είναι μόνο αριθμοί» δημιουργήθηκε από την Υ.Α. και τον Δ.Ο.Μ. με στόχο να ενημερώσει εκπαιδευτικούς και μαθητές γύρω από βασικά ζητήματα που αφορούν τη μετανάστευση και το άσυλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Καθώς οι ευρωπαϊκές κοινωνίες γίνονται περισσότερο πολυπολιτισμικές, πρέπει να επισημάνουμε τις πολλές αιτίες για τις οποίες οι άνθρωποι επιλέγουν ή αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους. Το υλικό αυτό μέσα από προσωπικές μαρτυρίες μεταναστών και προσφύγων και ένα εύχρηστο εγχειρίδιο δασκάλου προτείνει δημιουργικές δραστηριότητες, καλώντας τους νέους να κατανοήσουν ότι πίσω από κάθε ανώνυμη στατιστική υπάρχει ένας άνθρωπος και μια προσωπική ιστορία.

Εγχειρίδιο δασκάλου

Το εκπαιδευτικό υλικό με τον τίτλο «Δεν είναι μόνο αριθμοί» έχει σχεδιαστεί για να ενημερώσει τους νέους γύρω από βασικά ζητήματα που αφορούν τη μετανάστευση και το άσυλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Εγχειρίδιο δασκάλου στα Ελληνικά εδώ (GR).
  • Εγχειρίδιο δασκάλου στα Αγγλικά εδώ (ΕΝ).
Περιεχόμενα DVD

      Παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα του Παιδιού


      όπως επικυρώθηκε από τη χώρα μας και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ.

      1989: Υπογράφεται στον ΟΗΕ η Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
      Έκτοτε, κάθε χρόνο την 20η Νοεμβρίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
      Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που αποτελεί το πλέον αποδεκτό κείμενο για τα ανθρώπινα δικαιώματα παγκοσμίως, υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στις 20 Νοεμβρίου του 1989. Την έχουν επικυρώσει όλα τα κράτη του κόσμου, εκτός των ΗΠΑ και της Σομαλίας (η χώρα μας την επικύρωσε στις 2 Δεκεμβρίου 1992 με τον νόμο 2101), και τα 54 άρθρα της καλύπτουν όλα τα δικαιώματα των παιδιών που χωρίζονται σε 4 τομείς: Δικαιώματα Επιβίωσης, Ανάπτυξης, Προστασίας και Δικαιώματα Συμμετοχής.

      Παρά τα διεθνή κείμενα προστασίας των παιδιών, που σε πολλές χώρες αποτελούν κενό γράμμα, εκατομμύρια παιδιά εξακολουθούν να υποφέρουν από τη φτώχεια και να στερούνται της στοιχειώδους σχολικής εκπαίδευσης, εκατοντάδες χιλιάδες υφίστανται τις τραγικές συνέπειες συρράξεων και οικονομικού χάους, δεκάδες χιλιάδες ακρωτηριάζονται στους πολέμους και πολλά ακόμη ορφανεύουν ή και σκοτώνονται από τον ιό του AIDS και από άλλες ασθένειες. Τα στοιχεία και οι αριθμοί είναι καταπέλτης στο εφησυχασμό της συνείδησης.(sansimera.gr)
      30 αφίσες, μία για κάθε δικαίωμα
      μπορείτε να τις δείτε ή και να τις κατεβάσετε όλες μαζί κάνοντας κλικ…εδώ


      Δεν υπάρχουν σχόλια:

      Δημοσίευση σχολίου

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...